Tuesday, March 16, 2010

شب ِ آتش بازی


(قبلا از رو آتیش می پریدیم،حالا از صدای سیگارت می پریم)

چهار شنبه سوری هم یکی از مناسبت های تاریخی-ملی -میهنی و احتمالا از این به بعد سیاسی ایرانی هاس که من شخصا خیلی دوستش دارم و خیلی برام خاطره انگیزه و در طی بیست و پنج سال اخیر ،خیلی اتفاق های جالبی تو این روز برام افتاده که  تعداد زیادیش بر می گرده به خاطرات مشترکی با عمو سیاوش داشتیم و اگه روزی فرصت شد(فرصت شدن ،استعاره از حال داشتن است )براتون تعریف می کنیم . البته بچه تر که بودیم ،یادمه چهارشنبه سوری ژنرال( که اون موقع ژنرال نبود حتما در جات پایین تری داشت ) و فرمانده(که از همون موقع فرماندهی می کرد) یه آتیش جمع و جور درست می کردند،چارتا فشفشه هم می گرفتند و مام از رو آتیش می پریدیم و معمولا من یا دستم می سوخت یا شلوارم و یا بند کفشم(که همیشه باز بود و ایشالا باز خواهد ماند!)یادمه پسرای محلمون چادر سرشون می کردند و میومدن دم خونه ی ما قاشق زنی می کردند و من معمولا آب نبات قهوه ای هایی که هیچ وقت نمی خوردم رو می نداختم تو کاسه شون و برام جالب بود که بدونم کدوم از بچه های محله که چادر سرش کرده!حتی یادمه که یه بار یکی شون با هزار امید و ارزو و انرژی اومد دم خونه مون ،همچین که خواستیم یک چیزی تو کاسه اش بذاریم ،مادرش اومد و چادر رو از سرش کشد و محکم زد تو گوشش که فلان فلان شده!چرا چادر تمیز منو ورداشتی کردی سرت و رو زمین داری می کشیش!
بزرگ تر که شدیم ،علم پیشرفت کرد و دارت اختراع شد و در منار همون داستان ها ،دارت هایی اومد که توش نوک چوب کبریت می ریختیم و پرت می کردیم رو زمین و صدا می داد!در آن ایام یادمه هر کی تو مدرسه کبریت تو جیبش بود رو می بردن دفتر!
اما تکنولوژی زمانی پیشرفت کرد که اکلیل سرنج هم به دست نخبگان علم و جوانان نه تا بیست ساله رسید و در ان زمان نارنجک اختراع شد که بسیار صدا داشت و دود می کرد و البته خطرناک بود. لذت صدای بلند نارنجک به قدری شیرین بود که کم کم  صدای اون جایگزین صدای قاشق زنی پسرای محل شد و عامل وحشتی برای بیرون رفتن خانم های بار دار و افراد مسن و بیماای قلبی و فک می کنم از اون سال بود که دیگه چهارشنبه سوری با پدر بزرگم بیرون نرفتیم
زمان گذشت و رسید به روزی که چینی ها عزیز!سیگارت رو وارد ایران کردند که چیز کوچیک،کم خطر و پر صدایی بود که قیمت مناسبی هم داشت . ملتی که روزگاری سه شنبه ی آخر سال رو از رو آتش می پریدند،حالا با انداختن سیگارت پشت سر دیگری،سبب پریدن فرد دیگر می شدند!و خلاصه کار به جایی رسید که چهارشنبه سوری به شب وحشت تغییر نام داد .همین الان که من دارم این پست رو می نویسم ،از دوستای زیادی شنیدم که امروز از خونه بیرون نمی رن  و من فکر کنم تو حفظ این سنت خیلی امانت دار های خوبی نبودیم. به هر حال امیدوارم این چهارشنبه سوری ،برای همه شب خوبی باشه و به همه خوش بگذره

5 comments:

  1. اره من خودم هم چندسالی هست که از ترس ترجیح میدم از خونه بیرون نیام تو چهارشنبه سوری

    اما خب امسال قضیه فرق می کنه دیگه
    به قول دوستان قضیه حیثیتی شده

    ReplyDelete
  2. !تمامِ قرارهایِ کاریِ امروزم به دلایلِ فوق کنسل شد

    ReplyDelete
  3. شد که با ترس بریم
    که بترسونیمشون




    ما همه با هم هستیم

    ReplyDelete
  4. شد که با ترس بریم
    که بترسونیمشون




    ما همه با هم هستیم

    ReplyDelete
  5. Man az 4shanbe soOry badam miad hamishe :(

    ReplyDelete